Pawartos Jawi nyuwun pangestunipun para
sutresna sadaya supados tetep jejeg jangkahipun mecaki
lurung ingkang sangsaya rumpi sinartan jejibahan
nglestarekaken lan ngrembakaken basa tuwin budhaya Jawa
sanadyan kanthi keponthal-ponthal ngoyak jaman ingkang
mlajeng nggendring.
Tumrap para ingkang remen olah kridha
batin lan pangulir budi, wiwit sasi Juni punika
pasugatan Pawartos Jawi ugi badhe ngrembag bab ingkang
hangengingi kabatosan tuwin kautamaning budi kadosta
piwulang ingkang tujuwanipun hanggegesang raosing
kamanungsan ingkang tundhonipun sageda kula lan panjenengan
sadaya dados tiyang ingkang migunakaken kekiyatanipun
kangge rahayuning bebrayan ageng, boten sanes inggih
lumeberipun rahayuning jagad punika.
Jer wajibing tiyang gesang punika wonten
kalih prakawis, manawi boten sinau inggih mucal.
Liripun sinau, inggih punika tansah ngudi undhaking kawruh
lair lan batin. Liripun mucal, tansah aweh obor dhateng
tiyang ingkang saweg nandhang kapetengan budi. Hewadene
ingkang tansah dipunudi dening tiyang ingkang
wicaksana inggih punika sageda nyumerebi cacadipun piyambak
sarta mbudidhaya kados pundi amrih saenipun, punika
katindhakaken saderengipun paring pamrayoga dhumateng
asanes.
Tiyang wicaksana punika beda
kaliyan tiyang ingkang pinter srawung lan tumindhak
ajur-ajer ing madyaning bebrayan. Bobot
sarta ajinipun sayekti anglangkungi katimbang
moncering kawruh. Mila boten cekap namung sarana
dibandhani pepaking ilmu-ilmu pangawikan
kemawon, nanging sabageyan ageng malah sumendhe
wonten ing anggenipun pinter srawung lan
wor-woran kalayan sasaminipun, tanpa nyawang undha-usuking
semat lan drajat punapa dene beda-bedaning
kalungguhaning tiyang ingkang dipun srawungi.
Ajining manungsa punika boten amargi
piyambakipun kadunungan wewatekan luhur lan kapinteran
ingkang bebasan saged kangge njarah angin, nanging
muhung dumunung ing pakarti anggenipun ngamalaken wewatekan
lan kapinteranipun wau. Parandene pakarti ingkang bebasan
tanpa aso, nanging manawi sinartan ing pamrih golek
puji lan suwur, punapa dene ngantos ngalab donya brana
punika dede nami ngamal. Pakarti ingkang makaten wau malah
saged mbebayani tumraping bebrayan amargi alamipun ngandhut
wisa tur malih ngangge kekudung naminipun
tiyang akathah malih.
Satunggal-tunggalipun
manungsa punika gesangipun sami katitik saking cipta, rasa,
lan karsanipun. Sipating gesangipun manungsa warni tiga wau
punika kenging kula tembungaken dhaya-dhayaning
Pangeran ingkang dumunung wonten ing manungsa. Dados
kewajibanipun manungsa gesang wonten ing donya punika sageda
ngangge dhaya-dhaya wau miturut dhedhasaranipun piyambak-
piyambak.
Karsa punika pentokipun dhateng
panguwasa amargi manungsa punika manawi sampun saged mranata
badhanipun piyambak inggih badhe saged mranata
dhateng sakiwa tengenipun. Namung kemawon kawasa ingkang
sampun kasalira manungsa punika wau kedah kangge angayomi
awit dhedhasaring kodrat punika angayomi.
Rasa punika keplasipun dhateng
katresnan, tegesipun manungsa kedah ngangge kekiyataning
raos tresna dhateng sasamining ngagesang.
Cipta punika keplasipun dhateng
kaweruh. Ananging manungsa kedah enget dhateng weting kodrat
bilih kaweruh punika kedah tumuju dhateng
pangurbanan, dados sepi ing pamrih ingkang ateges dhateng
karahayon.
Manawi sadaya manungsa sami kersa
menggalih saestu dhateng kamanungsanipun piyambak-piyambak,
pinanggihipun tamtu angakeni bilih manungsa
wonten ing alam donya punika ingkang sami dipun esthi
dhateng begja. Ananging manungsa ugi kedah sami ngrumaosi
bilih begjanipun manungsa punika inggih kalayan manungsa
sanesipun. Pramila manungsa kedah hanetebi karukunan.
Gesangipun kedah dipun runtutaken kaliyan tatananing
kodrat ugi tatananing Pangeran.
Wiji punika sasampunipun thukul
lajeng semi, mrajak, menthil, ngembang, awoh,
nuli gogrog, wusananipun uwitipun lajeng garing.
Makaten punika pepindhanipun uriping manungsa
boten saged uwal saking kodrat. Mila mumpung
kita teksih gesang, sumangga sami ngudi
kasembadaning kawruh amrih saged marisaken woh
lan wiji ingkang migunani tuwin boten mitunani.
Tatananing kodrat punika tumuju dhateng
karukunan, sanes memengsahan, inggih punika dados manunggil
[boten pepisahan], dhateng kajujuran [boten
nakal-nakalan], dhateng begja umum [boten begja piyambak],
dhateng panyambut damel sesarengan [boten unggul-unggulan],
lan dhateng tulung-tinulung [boten mangsa bodhoa]. Manawi
manungsa gesangipun mawi ngengeti dhedhasaran
makaten mesthinipun boten lajeng manah badhanipun piyambak,
nanging ingkang dados esthinipun wilujenganipun bebrayan.
Gesangipun manungsa satunggal lajeng ateges gesangipun
manungsa sadaya. Wohipun badhe damel begjanipun sadaya
manungsa amargi ingkang wonten namung katresnan
anebihi sesengitan.
Manawi dipun raosaken ingkang
yektos, jagad punika saged anyekapi kabetahanipun
manungsa, boten nate kekirangan. Wontenipun
kasangsaran ingkang dipun sandhang dening
manungsa punika sebabipun rak boten sanes kejawi
lepating tatanan ingkang dipun damel dening
manungsa piyambak. Lha ingkang ‘kajibah’ damel
tatanan punika, tamtu tatananipun badhe kadamel
miring [nguntungaken] dhateng badhanipun utawi
golonganipun piyambak. Awit saking punika lajeng
tuwuh kawontenan ingkang boten samesthinipun.
Anglampahi gesang ing bebrayan
ageng punika tamtu asring kathah sandhunganipun,
asring katatap-tatap utawi kedah wani kurban
kekiyatan pikir, bandha tuwin sanes sanesipun.
Ananging ingkang makaten wau sampun dados
ubarampenipun tiyang ingkang olah kautaman anuju
dhateng kaluhuran.
“Mung bae wekasing wang, ywa pegat teteki,”
makaten wulanganipun KGPA Mangkunegara IV. Sadaya tumindak
punika pancen kedah linambaran teteki, tegesipun kedah mulat
dhateng punapa ingkang dipun tindhakaken. Dados teteki ing
ngriki boten ateges ngirangi tilem utawi tedha,
nanging tansah mulata dhateng sakathahing tindak amargi
manawi anggenipun nglampahaken boten mawi kawicaksanan, tuna
dungkapipun sok inggih andrawasi. Mila mbokmenawi wonten
pigunanipun kula ngaturaken welinging tiyang sepuh
kados ing ngandhap punika:
Manungsa kudu nalangsa, tegese
nalangsa iku dudu bungah, dudu susah, nanging wong kang
prihatin. Tegese prihatin dudu cegah dhahar lawan guling,
nanging nglanggengake rasa eling, mangesti marang kang
mesti.
Manungsa kudu asarira bathara.
Yaiku kahananing kedadeyan kabeh iki kudu percaya marang
kang nglakoni. Kudu narima takdiring wiji, tegese aja durga
mangangsa-angsa nanging tumindhaka kalawan saparenge.
Kudu taberi amarsudi purwaning dumadi,
tegese apa kang den gayuh aja nganti nganggo ati lumuh,
kudu sarana dilakoni. Dene saranane laku iku ana rong
prakara yaiku kudu tlaten lawan taberi [sregep]. Tlaten iku
kenane saka sethithik, taberi tegese aja medhot
olehe anindhakake.
Witing urip kudu ngerti bibit kang gaib.
Tegese gaib ora dumunung neng bumi langit, ora sumlempit
ing beslit, ora kalempit ana ing jarit, ora kacarub
wilanganing dhuwit, nanging kudu titi papan karempit pitakon
kang luwih tertib. Yen wus winangsit aja nganti
morat marit. Sinimpen ing ‘guwa’ wingit, kena kawedharake
yen nocogi karo kapreluwane. Kudu eneng, ening, awas, eling
[rasa rumangsani], wanuh wani kudu wuninga. Cetuk cetak kudu
kang cetha. Temen temu kudu kang tekan.
Wohipun tiyang kersa migatosaken
kawontenan punika temtu badhe gesang raosipun, kagigah
raosipun lajeng purun ngraosaken dhateng kawontenan.
Manawi sampun gesang raosipun, padhatanipun lajeng tuwuh
niyatipun tumut hangrencangi kadumugening sedya memayu
hayuning gesang ing satengahing bebrayan ageng.
Manungsa punika kedah nyumerebi dhateng kodratipun, makaten kawontenanipun, inggih punika;
Sapisan, manungsa punika gadhah badhan wadhag. Badhan wadhag punika gadhah gesang piyambak manut wetipun anasir.
Kaping kalih, manungsa punika gadhah badhan ingkang winastan badhan urip.
Nanging sampun klentu ing panampi, badhan urip punika boten
wujud anasir, boten kasat mripat, nanging wujud dhaya
ingkang ngebahaken rah, nata lampahing ambegan, dhaya
ingkang gegandhengan kaliyan tangkar tumangkaring
manungsa.
Kaping tiga, manungsa punika gadhah badhan ingkang dipun wastani badhan pangrasa
inggih boten kasat mripat, wujudipun kados dene sorot.
Punika dados wadhahipun rasa lan cipta [sisah, tresna,
dereng, karep ingkang taksih semang lsp].
Kaping sekawanipun, manungsa punika gadhah aku,
tegesipun manungsa punika saged mastani badhanipun
piyambak Aku. Wonten ingkang mratelakaken samangsa manungsa
punika sampun nyumerebi badhanipun piyambak inggih badhe
nyumerebi Pangeranipun.
Manungsa punika tamtu sami ngakeni bilih
gesangipun punika nggadhahi nyawa [suksma].
Dados glegering tiyang punika wonten kalih perangan, inggih
punika badhan wadhag ingkang asipat kasar tuwin suksma
ingkang asipat alus. Sampun limrah bilih tiyang punika remen
menggalih gesangipun. Tumrap wadhagipun ingkang
limrah sampun boten dados penggalih malih. Dene ingkang
asring dipun grejahi inggih punika pun suksma ingkang asipat
alus boten kasat mripat. Penggalih makaten wau lajeng
asring nuwuhaken pitaken kados pundi manjingipun, manggen
utawi dunungipun suksma punika wonten ing raga lan kados
pundi kesahipun suksma punika.
Makaten wau pancen inggih prelu dipun
grejahi jalaran saged ngindhakaken kawruh ingkang
badhe saged murakabi dhateng gesangipun. Menggah
panulusuripun kedah dipun kanteni sarana migunakaken nalar
lan pikiran kanthi adhedhasar kawontenan tuwin kanthi
katandhing kaliyan pengalaman.
Manut kanyataning ingkang kasat mripat,
dumadining manungsa punika mapan wonten ing guwa garbaning
biyung karana pulang asmaraning yayah-rena awit
saking paguting raos tresna peparinganing Pangeran. Kanyatan
ingkang kasat mripat punika njalari tuwuhing tetembugan
bilih wong tuwa punika amung kinarya lantaring tumuwuh.
Manawi namung kangge lantaran kemawon, mesthinipun
wonten ingkang dhawuh utawi kuwaos nglantaraken wiji
gesang wau.
Katrangan punika minangka paseksen bilih
bab ingkang kaudhal punika mboten namung mligi
ingkang wonten utawi kasat mripat kemawon. Nanging
panulusuripun sageda kabablasaken ngantos bebles dhateng bab
ingkang manut muluring penggalih kakinten-kinten wonten.
Kanthi pancadan lampahing gagasan kasebut pramila
isining kasusastran Jawi katuwonipun ngandhut unsur-unsur
filsafat. Kawruh filsafat mekaten ngrembag bab ingkang
wonten sarta ngrembag bab-bab ingkang kakinten-kinten
wonten pinanggih ing nalar.
Suksma makaten ingkang murugaken
utawi ingkang nggesangi badhan wadhag. Dados
manawi wadhag punika boten kapanjingan suksma,
tamtu boten badhe saged gesang. Samangke mangga
sami dipun penggalih kawontenan ingkang sampun
kalimrah, punapa dene dumados wonten kalanganing
tiyang bebrayan sadonya bilih bayi ingkang
saweg lair saking guwa garbaning biyung punika
tamtu nangis.
Manawi wonten bayi lair boten kanthi
nangis, punika tamtu ginanggu utawi wonten sababipun.
Tiyang sepuhipun tamtu lajeng enggal enggal pados akal
lan ngreka dhaya supados bayi wau sageda enggal nangis.
Wonten cara ingkang sampun kalimrah tumrap umum, manawi
wonten bayi lair boten nangis, punika lajeng dipun
gebrag, prelunipun supados kaget lajeng nangis. Wonten
malih cara dusun, bayi wau dipun interi wonten ing tampah.
Makaten cara tuwin reka dhayanipun. Tiyang sepuh ngretos lan
gadhah kapitadosan bilih tangising bayi ingkang
saweg lair punika dados pratandhaning anggenipun nyata
gesang. Dene manawi boten nangis dipun kuwatosaken manawi
pejah. Mila inggih sampun leres manawi lajeng ngreka dhaya
supados bayi wau tumuntena saged nangis.
Wontenipun bayi lair procot lajeng
nangis, punika tamtu inggih wonten sababipun. Bayi
punika anggenipun dedunung utawi manggen wonten ing guwa
garbaning biyungipun ingkang limrah watawis sangang sasi.
Wekdal sangang wulan wau klebet dangu. Sampun dados wataking
tiyang gesang, punapa kemawon ingkang dipun
alami punika tamtu dados pakulinan. Dene pakulinaning
manggen wonten ing satunggaling papan, punika tamtu lajeng
nuwuhaken raos kraos.
Lha tiyang punika manawi sampun kraos
anggenipun dedunung wonten satunggaling papan, mangka
lajeng kapeksa kedah pindhah dhateng papan sanesipun,
ing ngriku limrahipun lajeng nuwuhaken raos kaget.
Upaminipun tiyang ingkang sampun kulina lan kraos manggen
wonten ing papan ingkang hawanipun benter, lajeng pindhah
dhateng papan ingkang hawanipun asrep, punika
inggih kathah ingkang kaget. Kagetipun wau, umpaminipun
kemawon, lajeng murugaken raos sakit. Makaten tuwin
sanes-sanesipun.
Tumrap bayi inggih boten beda. Lair
punika ugi ateges pindhah dhateng panggenan ingkang
beda sanget kawontenanipun kaliyan panggenan ingkang
dipun dunungi sakawit inggih punika guwa garbaning
biyungipun. Nalika lair mak bruwol, pun bayi lajeng kraos
kaget, umpaminipun kemawon kaget anggenipun lajeng klebetan
hawa ambegan. Kaget makaten tumrap bayi lajeng
murugaken nangis. Tangis punika dados lintuning wicantenan
ingkang kangge nglairaken raos boten seneng, emoh, boten
cocog. Makaten wau sampun dados cithakan tumrap saben bayi.
Bab punapa kemawon ingkang boten dipun senengi
lan boten dipun cocogi, pun bayi tamtu lajeng nangis,
upaminipun kraos ngelak, luwe, sakit, lsp.
Tangis ateges kangge nglairaken raos
minangka lintuning wicanten. Tumrap ingkang gegayutan
kaliyan dhaya alus, umpaminipun manawi ing wanci dalu
wonten durjana ingkang nggadhahi sedya awon, adatipun bayi
inggih lajeng nangis. Mila makaten awit bayi taksih murni,
pangraosipun teksih landhep saged ngraosaken gegetering
dhayanipun tiyang sanes. Gegetering dhaya ingkang
nggadhahi kajeng boten sae wau tumrap bayi inggih boten
nyenengaken lan boten cocog, mila lajeng nangis.
Dados tangising bayi lair punika
boten ateges bilih punika dados pratandhaning
nalika manjing suksmanipun. Tiyang sepuh inggih
saged nangis, manawi makaten tangis wau pancen
sampun kinodrat dados pirantosipun tiyang wiwit
lair ngantos dumugi sepuh minangka sarana
kangge nglairaken raos.
Lajeng samangke kados pundi manjingipun suksma dhateng bayi?
Ing wadhah bayi punika wonten uritanipun [tigan-wijil],
punika sampun kadunungan utawi kasamadan gesang. Manawi wiji
saking wanita kempal kaliyan wiji saking priya saged
mahanani dados jabang bayi. Menggah kempaling wiji
ingkang saged dados bayi punika manawi kadhayan tiyang
kekalih wau. Dene ingkang kawastanan dereng, inggih amargi
serenging karsa ingkang sinartan [kaworan] raos sengsem,
utawi gampilipun katembungaken dereng kapincut.
Tempuking karsa antawisipun priya lan
wanita punika nuwuhaken pletik [pletiking kaalusan].
Inggih pletik wau ingkang lajeng manjing anglimputi
[campur] kempaling wiji punika temahan dados suksmanipun
bayi ingkang dados wau. Dene kempaling tigan utawi wiji
lajeng dados badhan wadhagipun.
Derenging karsa ingkang kaworan
sengsem [kapincut] antawisipun priya lan wanita
punika limrahipun boten sami kekiyatanipun, saged
ugi kiyat derenging kakung, saged ugi kiyat
derenging wanita. Manawi tempuking derenging
karsa kiyat ingkang saking kakung, punika
temahan badhe dados lare estri. Kosokwangsulipun
manawi derenging sengsem wau kiyat ingkang
saking estri punika dadosipun lare badhe lair
jaler. Dene manawi derenging sengsem wau sami
dene kiyatipun punika badhe mahanani lairipun
bayi kembar.
Saklajengipun bab manjinging suksma
wonten ing raga, punika boten wonten ing nglebet
lan inggih boten ngurungi wonten ing njawi. Nanging suksma
lan raga wau sami apepuletan limput-linimputan. Gampilipun
kenging katembungaken kados dene kelet mawa ancur [lem
kadamel saking deplokan beling utawi pecahan kaca].
Tumrap tiyang ingkang ngudi kawruh ulah kabatosan,
punika sagedipun nyatakaken kasunyataning jiwa utawi suksma
manawi ‘raos’ saged dumunung wonten antawisipun
pepulatenning raga kaliyan suksma.
Suksma punika limrahipun asring
katembungaken dados dhalangipun, raga katembungaken
minangka wayangipun utawi ringgitipun.
Ebah makartining wayang saking pun dhalang. Manawi
suksma taksih tetemplekan kaliyan raga,
punika ingkang dipun namakaken ‘kawula’. Dene
manawi suksma pisah kaliyan raga manunggil
kaliyan ingkang asipat gesang, punika lajeng
limrahipun kanamakaken ‘gusti’.
Limrahipun tiyang punika kepingin lan
ngudi sagedipun nyumerebi kasunyataning alus utawi
suksmanipun. Miturut ingkang sampun nate kula alami,
makaten wau sagedipun dumados [kaleksanan], inggih punika
nalika kula ‘nggadhahi raos boten tresna babar pisan dhateng
badhan kula piyambak. Sampun klentu ing panampi,
katrangan sampun boten nggadhahi katresnan babar pisan
dhateng badhanipun piyambak punika tumrap Serat Dewa Ruci
mbokmanawi kemawon cocog kaliyan ungel-ungelan: “Cekake manungsa puniki, patoke wani pejah; lamun wedi lampus, sabarang nora tumeka.”
Wani pejah ateges wani kecalan badhanipun
piyambak. Boten nresnani badhanipun piyambak
ateges boten eman, lila lan ikhlas manawi badhanipun wau
dados kados pundi kemawon boten prelu dipun suntik silikon
grana lan payudharanipun, boten prelu dipun semir pirang
rekmanipun, lsp. Dados sampun boten nresnani
badhanipun piyambak ugi ateges lila ing pejahipun utawi wani
mati [sajroning urip].
Sakawit menggah njedhuling raos makaten
tuwin temahanipun teka lajeng murugaken saged nyumerebi
jiwa kula piyambak wau saestunipun boten kaliyan
kula jarag, nalika semanten kula namung ngleresi prihatos,
manah badhe ngleksanani pitedhahing bapa panuntun kula bilih
tiyang punika kedah ngolah gesangipun. Nanging dangu-dangu
lajeng asring saged kaleksanan malih sarana kula
sedya, inggih sarana nisihaken [ngicali] raos tresna
dhateng badhan kula piyambak kanthi sinartan menebing
pikiran. Dene anggen kula nggadhahi pamanggih bilih
kaleksananipun sarana ngicali katresnan wau, manggihipun
inggih sasampunipun kaleksanan nyumerebi kanthi
mboten njarag wau.
Manawi dipun tekakaken suksma puika kados
pundi wujudipun? Ing nalika kawitan, manut
pengalaman lan rumaosing sesawangan kula, pun suksma punika
rupenipun inggih kados kula piyambak tuwin werninipun kados
dene salju. Makaten punika kula piyambak inggih
lajeng katuwuhan raos pitaken “Apa ya kaya aku tenan ta
kuwi?” Salajengipun sareng kula saged namataken, miturut
raos lan sawangan kula, jebul boten kados kula.
Ing ngriku rumaos kula tan agrana tan anetra, tan kakung tan
wanodya tan wandu.
Katrangan bab kepanggih kaliyan
suksmanipun piyambak wau mbokmanawi mor misah kemawon
kaliyan babaring cariyos Dewa Ruci. Dewa Ruci
kapindhakaken kaliyan Werkudara [namung kadamel langkung
alit ingkang limrahipun kawastanan Dewa Bajang], lajeng
paring wejangan dhateng Werkudara. Dados manawi makaten Dewa
Ruci wau dados gurunipun Werkudara ingkang
sejati kasebat Sang Guru Jati ya sejatining guru, inggih
gurunipun saben tiyang.
Kados ingkang sampun kababar
ing ngajeng, suksma punika dunungipun wonten ing
raga tan kajaba tan kajero boten wonten ing
lebet boten wonten ing njawi, nanging anglimputi
wadhag apepuletan, nemplekipun kadosdene
mawi lem. Salajengipun manawi tiyang pejah,
inggih punika suksma pisah kaliyan raganipun,
punika jalaran lem ingkang ngeletaken wau sampun
boten kiyat anggenipun nggondheli.
Wonten ing jagading ulah kabatosan, bab Manunggaling Kawula Gusti punika
limrahipun dados gegebengan [cepengan] ingkang wigatos
sanget, tansah dados reraosan lan tansah dados bahan
pirembagan, langkung-langkung wonten ing kalanganing para
pinisepuh. Bab kawruh jumbuhing kawula Gusti wau limrahipun
kaperang dados kalih. Ingkang kawitan aran Warangka Manjing Curiga. Ingkang kaping kalihipun Curiga Manjing Warangka.
Warangka punika wadhahipun
dhuwung utawi keris, pikajenganipun inggih punika alusing
raosipun manungsa minangka wadhahing Suksma. Hewadene curiga
ateges wilahaning keris, pikajenganipun isinipun inggih
punika kaalusan suksmaning manungsa ingkang nunggal
kawontenan kaliyan dzatipun Pangeran. Menggah gathuking
kalih-kalihipun wau limrahipun dipun wastani sapatemon
kaliyan Sang Guru Jati.
Sarehning kawruh manunggaling kawula
Gusti wau sampun misuwur [lan kaprah] tumraping
umum, ing ngriki ugi prelu kawedharaken supados sageda
muwuhi undhaking kawruh lan seserapan sawatawis. Minangka
tuladha kangge nggambaraken kawruh manunggaling kawula Gusti
ingkang wau saweneh wonten ingkang ngandharaken kanthi
kawujudaken cariyos wayang, inggih punika lampahan
Dewa Ruci.
Sekedhik kemawon ingkang badhe kula aturaken wonten ing ngriki, lowung saged damel lelimbangan. Supados mboten ngambra-ambra, becik dipun wiwiti saking nalika Werkudara saged kepanggih banjur pikantuk wejangan saking Dewa Ruci, ingkang dados sanepanipun Sang Guru Jati. Sinawung ing tembang Dhandhanggula:
Sekedhik kemawon ingkang badhe kula aturaken wonten ing ngriki, lowung saged damel lelimbangan. Supados mboten ngambra-ambra, becik dipun wiwiti saking nalika Werkudara saged kepanggih banjur pikantuk wejangan saking Dewa Ruci, ingkang dados sanepanipun Sang Guru Jati. Sinawung ing tembang Dhandhanggula:
“Lah ta mara Wrekudara aglis,
lumebuwa guwa garbaningwang, kagyat miyarsa
wuwuse. Wrekudara gumuyu, sarwi angguguk
turira aris, dene paduka bajang, kawula geng
luhur, inggih pangawak prabata saking pundi
margane kawula manjing, jenthik mangsa sedhenga.
Angandika malih Dewa-ruci, gedhe
endi sira lawan jagad kabeh iki saisine,
kalawan gunungipun, samodrane alase sami, tan sesak
lumebuwa guwa garbaningsun, Wrekudara duk
myarsa , esmu ajrih kumel sandika tur-neki,
mengleng sang Ruci-dewa.
Iki dalan talingan-ngong kering.
Wrekudara manjing sigra sigra, wus prapta ing jro garbane,
andulu samodra gung, tanpa tepi nglangut lumarib,
leyeb adoh katingal, Dewa ruci nguwuh, heh apa katon sira,
dyan sumaur sang Sena inggih atebih, tan wonten katingalan.
Awang-awang kang kula lampahi,
uwung-uwung tebih tan kantenan, ulun saparan-parane,
tan mulat ing lor kidul, wetan kilen datan
udani, ing ngandhap nginggil ngarsa, kalawan
ing pungkur, kawula boten uninga, langkung
bingung ngandika sang Dewa-ruci, haywa maras
tyasira.
Byar katingal ngadhep Dewa-ruci,
Wrekudara sang wiku kawangwang, umancur
katon cahyane, nulya wruh ing lor kidul, wetan
kilen sampun kaeksi, nginggil miwah ingandhap,
pan sampun kadulu, apan andulu baskara, eca
tyase miwah wiku kaeksi, aneng jagad walikan.
Dewa-ruci suksma angling malih,
payo lumaku andeluluwa, apa katon ing dheweke,
Wrekudara umatur, wonten warni kawan prekawis,
katingal ing kawula, sadya kang wau sampun
datan katingalan, amung kawan prekawis ingkang
kaeksi, ireng bang kuning pethak.
Dewa suksma ruci ngandika ris, ingkang dingin sira anon cahya, gumawang tan wruh arane, panca maya puniku, sajatine ing tyas sayekti, pangareping sarira, tegese tyas iku, ingaranan Mukasipat, kang anuntun marang kang linuwih, kang sejatining sipat.
Dewa suksma ruci ngandika ris, ingkang dingin sira anon cahya, gumawang tan wruh arane, panca maya puniku, sajatine ing tyas sayekti, pangareping sarira, tegese tyas iku, ingaranan Mukasipat, kang anuntun marang kang linuwih, kang sejatining sipat.
Mangka tinulak haywa lumaris,
awasena rupa aja samar, kawasane tyas empane,
wit tingal ing tyas iku, anengeri marang
sajati, eca sang Wrekudara, amiyarsa wuwus,
lagya medem tyas sumringah, dene ingkang abang
ireng kuning putih, iku durgamaning tyas.
Pan isining jagad amepaki, iya
ati kang telung prakara, pamurunge laku dene,
kang bisa pisah iku, mesti bisa amor ing gaib,
iku mungsuhe tapa, ati kang tetelu, abang
ireng kuning samya, ingkang nyegah cipta karya
kang lestari, pamoring Suksma mulya.
Lamun nora kawileting katri,
yekti sida pamoring kawula, lesatri ing panunggale,
poma den awas emut, durgana kang mungging
ing ati, pangwasane weruha, siji sijinipun,
kang ireng luwih prakosa, panggawene asrengen
sabarang runtik, andadra ngombra ombra.
Iya iku ati kang ngadangi, ambuntoni
marang kabecikan, kang ireng iku gawene,
dene kang abang iku, iya tudhuh napsu tan
becik, sakehing pepenginan, metu saking iku,
panas-ten panas-baranan, ambuntoni marang ati ingkang
eling, marang ing kawaspadhan.
Apa dene kang arupa kuning, kawasane
nanggulang sabarang, cipta kang becik dadine,
panggwe amrih tulus ati kuning kang ngadhang
ngadhangi, mung panggawe pangrusak, binanjur
jinurung, mung kang putih iku nyata, ati
anteng mung suci tan ika iki, prawira ing
karaharjan.
Amung iku kang bisa nampani,
ing sasmita sajatining rupa, nampani nugraha
nggone, ingkang bisa tumaduk, kalestaren
pamoring gaib, iku mungsuhe tiga tur samya gung
agung, balane ingkang titiga, kang aputih tanpa
rowang amung siji, marma anggung kasoran.
Lamun bisa iya nembadhani, marang
mungsuh kang telung prakara, sida ing
kono pamore, sengkud pamrihipun, sangsaya
birahinira, saya marang kawuhusaning ngaurip,
sampurnaning panunggal.”
Inggih kados makaten kalawau gambaraning
kawruh bab jumbuhing kawula Gusti ingkang
kababaraken ing cariyos wayang lampahan Dewa Ruci. Katrangan
ing nginggil wau nggambaraken tumindakipun tiyang ingkang
nglampahi semadi ingkang sampun dados, sampun saged mbikak
warananing (aling-alinging) gaib kanthi ngawonaken
panggodhaning hawa napsu [hawa angkara murka].
Sang Werkudara saged sapatemon kaliyan
Sang Guru Jati [iya gurune dhewe kang sejati]
kalawan sampurna. Sampurnaning sapatemon dipun gambaraken
wonten ing lelampahan Werkudara anggenipun wawan rembag
kaliyan Dewa Ruci. Kosokwangsulipun sapatemon ingkang dereng
sampurna, punika saged kepanggih kaliyan Sang
Guru Jati wau, namung kemawon boten saged wawan rembag,
umpaminipun namung saged nyumerebi, wonten malih saged
kepanggih nanging namung saged nampeni dhawuhipun kemawon,
boten saged pitaken lan mboten saged matur punapa
punapa.
Samangke badhe kula aturaken
bacuting tembang ingkang mratelakake bab sambung
rapetipun manungsa kalayan gaibing urip sejati,
inggih ingkang anglimputi sakalir.
“Yen makaten ulun boten
mijil, sampun eca neng ngriki kewala, datan
wonten sangsayane, tan niyat mangan turu, boten
arib boten angelih, boten ngraos kangelan, boten
ngeres linu, amung nikmat lan mupangat, Dewa-ruci
ling ira tan keni, yen ora lan antuka.
Sangsaya sihira Dewa-ruci, marang
kang kaewasihing paneda, lah iya den awas bae,
mring pamurunging laku, haywa ana kamireki, den
bener den waspadha, panganggepireku, yen wis kasikep
ing sira, haywa amung den parah yen angling,
iku reh pipingidan.
Nora kena lamun den rasani, lawan
sasamaning pra manungsa, yen ora lan nugrahane,
yen ana nedya padu, angrasani rerasan
iki, becik den kalahana, ywa kongsi kabanjur,
haywa ngadekken sarira, lan ywa kraket marang
wisayaning urip, balik sikepen uga.
Kawisayan ingkang makripati,
den kahasta pamantenging cipta, rupa ingkang
sabenere, sinengker baweneku, urip datan ana
nguripi, datan ana rumangsa. Ing kahananipun,
uwis ana ing sarira, tuhu tunggal sasana lawan
sireki, tan kena pinisaha.
Dipun weruh sangkanira nguni,
tunggal sawang kartining bawana, pandulu lan
pamiyarsane, wis ana ing sireku, panduluning
suksma sejati, pan datan mawa netra, pamiyarsanipun
iya datan lawan karna, netranira karnanira
kang kinardi, iya wis aneng sira.
Lahiring suksma aneng sireki,
batining suksma uga neng sira, mangkene ing
pralambange, kadi wreksa, tinunu ananing kang
kukusing hagni kukus kalawan wreksa, lir toya
lan alun. Kadya lisah lawan powan, raganira ing
reh obah lawan mosik, yekti lawan nugraha.
Yen pamoring kawula lan gusti, lawan
suksma kang sinedya ana iya aneng sira nggone, lir
wayang sarireku, saking dhalang polah ing ringgit,
minangka panggung jagad, kelir babadipun, amolah lamun
pinolah, sapolahe kumedhep lawan ningali, tumindak saking
dhalang.”
Ngantos dumugi semanten rumiyin bacuting
tembang wau, sapunika prelu mawas ingkang dados
isi lan wigatosipun. Wosing tembang wau mahyakaken manawi
manungsa sadaya punika sayektosipun inggih mbabaripun urip
ingkang anglimputi sakalir [Pangeran] piyambak. Mila
dipun tembungaken “Wis ana ing sarira, tuhu tunggal sasana lawan sireki, tan kena pinisahna“.
Ing layang Tajusalatin, babaran
kawruhipun Imam Bukhori ing Johor, ingkang sampun ginubah
lan dipun jarwakaken nyebataken kados makaten
ungelipun, “Pan sampun kocap ing dalil, barang kang
mujud iki, kabeh kanyatan tuhu, jenenging ayamalolah, haywa
ta sira mungkiri.”
Syeh Siti Jenar, salah satunggaling wali
ingkang kondhang bontosing nglemu kabatosanipun,
anggadhahi gegebengan makaten: “Ngolati punapa malih, nora nana
liyan-liyan, apan apes salawase, anging Allah ingkang
Tunggal, ya jisim iya Allah, tokid tegese puniku, apan
Tunggal kajatenya.”
Ing layang Centhini mratelakaken wejanganipun Syeh Rogoyuni dhateng Syeh Amongraga, makaten: “Rampung cukup wus aneng kita, suhul jumbuh kita lan dzating Widdi, wahuwa wajibul wujud, sami kahananira, kadya banyu lan toya pan saminipun, mung sanes basa kewala, napining Hyang napi mami.
Wonten malih ingkang pantes kangge limbangan, inggih punika wejanganipun Sunan Giri, sinawung ing tembang Sinom: “Njeng Sunan Siri ngandika, mungguh artine kang yekti . Allah pan jatining aran, liring wujud mokal ninggih, Pangeran kang sejati, liring wujud Hilapi-ku, jatining warna rupa, dene aran rohilapi, iku sejatine iya urip kita.”
Ing layang Centhini mratelakaken wejanganipun Syeh Rogoyuni dhateng Syeh Amongraga, makaten: “Rampung cukup wus aneng kita, suhul jumbuh kita lan dzating Widdi, wahuwa wajibul wujud, sami kahananira, kadya banyu lan toya pan saminipun, mung sanes basa kewala, napining Hyang napi mami.
Wonten malih ingkang pantes kangge limbangan, inggih punika wejanganipun Sunan Giri, sinawung ing tembang Sinom: “Njeng Sunan Siri ngandika, mungguh artine kang yekti . Allah pan jatining aran, liring wujud mokal ninggih, Pangeran kang sejati, liring wujud Hilapi-ku, jatining warna rupa, dene aran rohilapi, iku sejatine iya urip kita.”
Salajengipun Sunan Giri ngyakinaken: “Istingarah
tan kajaba, istingarah tan umanjing, istingarah tan
kawedal, tan kajero istingarah ing, sayekti luwih gaib, tan
owah gingsir puniku, langgeng tanpa karana, kang
jumeneng ki Rohani, apa rupanira duk nalikeng donya”.
Minangka kunci wonten pangandikanipun para pinisepuh ingkang
wignya ing agal-alus makaten: “Sing sapa weruh marang awake
dhewe, iku prasasat weruh Pangeran.”
Makaten pathining ngelmu gegebanganing
para linuwih ingkang tansah ngolah batosipun.
Sadaya wau boten sanes ateges paring ancer-ancer dhateng
sasamining manungsa: “Manawa padha nggambarake, padha
ngganta, padha mikir, padha nggagas kahananing Gusti Allah
lan kanyatane aja nganti kleru ener, aja nganti
blawur, aja nganti kabandha dening tetembungan yen dirasa
saklebatan sajake Pangeran iku manggon dhewe, pisah karo
alam donya, pisah karo manungsa, upamane tetembungan ‘Gusti
Allah iku ana ing swarga’, ‘Bali marang panayunaning
Pangeran’, lll. “
Tetembungan makaten wau manawi
kirang patitis anggenipun menggalih lan anggenipun
nyuraos, tamtu kemawon badhe nggampilaken
thukuling klentu ing pangira. Jalaran lajeng
saged nuwuhaken gambaring pikiran, manawi Gusti
Allah punika sajake kados tiyang punika,
inggih sajak pinarak wonten ing panggenan
ingkang sae lan sekeca sanget, sajak ya sok
takon barang. Suksmanipun tiyang ingkang sampun
seda, sajake banjur sowan marak ana ngarsane.
Makaten salajengipun manawi ta ngantos klentu
anggenipun nampi lan nyuraos tembung-tembung
ingkang nyebataken bab ingkang magepokan kaliyan
wontenipun Pangeran.
Wonten tetembungan wigatos sanget ingkang
saged kangge gujengan manawi tiyang badhe remen
olah kabatosan lan badhe nggayuh murih sanged ngraosaken
lan mangertosi dhateng gaibing Pangeran, punika ‘Pangeran kuwi ora arah ora enggon, tan kena kinaya ngapa, ora kakung ora putri lan uga ora banci’.
Tembung ora arah ora enggon, ateges anglimputi sakalir,
ing ngendi endi bae ana. Awit saking punika uriping manungsa
ugi kalimputan ing dzating Pangeran. Mila ing wejanganipun
Dewa-ruci katembungaken tan kena pisahna.
Limrahipun banjur sok wonten pitaken:
“Manawi Pangeran punika sejatosipun sampun nunggal
[anglimputi] manungsa, kenging punapa manungsa kok teksih
sami ngudi sagedipun manunggal?” Wonten malih pitaken
makaten: “Manawi Pangeran punika ugi sampun tunggal kahanan
kaliyan wujuding manungsa, kenging punapa
manungsa kok boten nggadhahi panguwasa kados Pangeran,
punika rak nggih mokal?”
Pitaken kados makaten wau leres sanget. Jalaran ngangge waton wantah, tegesipun miturut nalar: mesthinipun rak ngaten.
Inggih wonten ingriki ingkang prelu dipun saring, prelu
dipun raosaken kalayan tandhes. Kawontenaning gesang punika
gaib [alus, samar], mila katembungaken tan kena kinaya
ngapa. Awit saking sadaya tetembungan ingkang kangge
mratelakaken alusing urip, boten kenging manawi lajeng
dipun suraos kadosdene tetembungan ingkang gegayutan kaliyan
kawontenan ingkang maujud ing ngalam donya utawi ingkang
kenging ginayuh dening pikiran. Words cannot describe
everything. Words are only descriptions of a reality that
needs to be experienced.
Makaten ancer-anceripun manawi badhe nyuraos, rehing gaib, tembung anglimputi ingkang ugi ateges nunggal wau, boten kenging manawi lajeng dipun emperaken kados dene toya ingkang kawoworan sumba, dipun emperaken toya wau temtu saged ngabangaken punapa kemawon. Wontening tetembungan jumbuh, manunggal utawi ngelmu panunggalan punika sampun lajeng dipun suraos lan dipun emperaken kaliyan manunggiling barang kalih. Hananging kedah dipun suraos minangka ngudi supados saged mangertosi lan ngyakinaken gaibing Pangeran kanthi kaalusane.
Makaten ancer-anceripun manawi badhe nyuraos, rehing gaib, tembung anglimputi ingkang ugi ateges nunggal wau, boten kenging manawi lajeng dipun emperaken kados dene toya ingkang kawoworan sumba, dipun emperaken toya wau temtu saged ngabangaken punapa kemawon. Wontening tetembungan jumbuh, manunggal utawi ngelmu panunggalan punika sampun lajeng dipun suraos lan dipun emperaken kaliyan manunggiling barang kalih. Hananging kedah dipun suraos minangka ngudi supados saged mangertosi lan ngyakinaken gaibing Pangeran kanthi kaalusane.
Dene bab gandhenging panguwasanipun
Pangeran kaliyan uriping manungsa ingkang linimputan
mau, teksih mawi warana [aling-aling] gaib, ugi
dumunung wonten ing angganing manungsa piyambak. Aling aling
wau saged dipun lingkah, upamanipun kanthi srana semadi,
kanthi srana tarak brata. Manawi manungsa sampun saged
mbikak warana wau, ingriku bakal saged kaluberan
panguwasaning Pangeran. Dene kathah sakedhikipun panguwasa
kang kaluberaken wau, gumantung kaliyan kiyating
pakartinipun manungsanipun piyambak.
Pramila punika ingkang dipun
wastani jalma linuwih ing donya punika inggih
ugi ngangge trap-trapan, ngangge undha-usuk
wiwit saking ingkang mamung angsal kaluwihan
sekedhik ngantos dumugi ingkang kathah sanget.
Makaten gegambaran ingkang saged kangge
pepindhan lan kenging kangge ancer-ancer.
Awit saking punika, manawi manungsa badhe
manembah lan badhe ngudi dhateng gaibing
Pangeran, ingkang langkung wigatos inggih sarana ngolah
badhanipun piyambak, kanthi ngolah pikiran, pangrasa lan
pakartinipun piyambak, sarana mbangun bebuden luhur,
nindhakaken pakarti ingkang sae lan remen atul tlaten
nindhakaken sembahyang, semedi utawi manekung.
Dene kuncinipun inggih punika pikir lan
manah ingkang tansah eling marang sedyanipun murih
sampun ngantos benceng ceweng, dados kedah fanatik
[sampun ngantos gampil kapilut ing pamurunging laku]. Inggih
muluring gagasan ingkang kados makaten kalawau mbokmanawi
ingkang lajeng nglambari penggalihipun PB IV
paring panutan dhateng putra wayahipun ingkang kapacak ing
Wulang Reh:
” Nora gampang wong ngaurip, yen tan weruh uripira, uripe padha lan kebo, angur kebo dagingira, kalal yen pinangana, pan manungsa dagingipun, yen pinangan pasthi karam.”
” Nora gampang wong ngaurip, yen tan weruh uripira, uripe padha lan kebo, angur kebo dagingira, kalal yen pinangana, pan manungsa dagingipun, yen pinangan pasthi karam.”
“Poma-poma wekas mami, anak
putu aja lena, aja katungkul uripe, lan aja
duwe kareman, marang pepaes donya, siyang dalu
dipun emut, yen urip manggih antaka.”…
‘Sayekti wajib rumuhun, angrawuhi ing sarira…”
Manawi sampun ngretos dhateng
kajatening pribadinipun piyambak, inggih badhe ngretos
sinten ingkang nguwaosi jagad punika. Ingkang makaten
punika njiyat pantoging pamanggih bilih titah supados
ngrumaosi yen wonten ingkang hanitahaken. Lan sadanguning
tumitah, sumanggem ngemban tanggel jawab dhateng
kuwajibaning titah rehne rumaos sampun dipun titahaken.
Lajeng manawi badhe ambyur anglampahi
gesang ing satengahing bebrayan ageng, punika sejatosipun
kedah kados pundi? Gesang punika sejatosipun
gampil, jer sampun saged lan kersa ninthingi, nyinaoni,
nindhakaken lan ngamalaken kalih prakawis, inggih punika
saged lan kersa tansah nyenyuwun pangapunten dhumateng sok
sintena kemawon lan saged lan kersa tansah paring
pangapunten dhumateng sok sintena kemawon. Nuwun.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar